Eerste dagen in Indonesie - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Friso Snijder - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Indonesie - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Friso Snijder - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Indonesie

Door: Friso

Blijf op de hoogte en volg Friso

16 Oktober 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Hier een reisverslagje over de eerste dagen van mijn reis door Indonesie. Ik ben inmiddels 3 dagen in Yogya, maar ik begin bij dag 1.

Dag 1.
Vandaag begon het avontuur. Om 6 uur ging de wekker om de trein van 7 uur richting schiphol te pakken. Samen met mn vader en later ook met Roos, die in Rotterdam op zou stappen, maakte ik deze treinreis. Het was erg druk maar gelukkig hadden wij wel (veel mensen niet) een zitplaats bemachtigd. Eenmaal bij schiphol aanbeland direct mijn bagage ingechecked en daarna een paar lekkere bakkies koffie op. Rond 11 uur heb ik mn vader en roos achtergelaten en ging ik naar mijn gate en stapte ik in het vliegtuig. De eerste vlucht was een 12 uur durende zit naar het vliegveld van Kuala Lumpur met Malaysia Airlines. Zoals verwacht was dit een soort van marteling door de geringe beenruimte in het vliegtuig. Verder was de vlucht wel oke. Toen het vliegtuig was geland moest ik snel door want ik had maar 1,5 uur totdat het volgende vliegtuig richting Jakarta zou vertrekken. Dus snel gezocht welke gate ik moest zijn om in te checken en met een 'airbus' (hypermodern vervoers apparaat zonder bestuurder) naar de gate gegaan. Toen ik bij de incheckbalie was stond ik blijkbaar verkeerd, dat was wel klote want ik had inmiddels minder dan een uur voordat het vliegtuig vertrok. Dus die jongen achter de balie belde iemand die kon checken waar ik moest zijn. Seat 23 verstond ik, dus ik dacht dat hij alsnog had geregeld dat ik bij de gate waar ik nu stond mee kon gaan. Ik kon door de gate, alles gescand en toen nam ik maar plaats op de banken daar. Het begon toch te kriebelen of ik nu wel juist zat, dus ik kijk naar mn e ticket en dat verschilde weer met het vliegtuig nummer. Ik weer naar de balie en zei, dit klopt volgens mij niet. En het klopte inderdaad niet. Blijkbaar had ik Seat 23 verkeerd geinterpreteerd want ik moest bij gate C23 zijn. Dus met nog 40 min te gaan, snel gerend naar die airbus, duurde nog een tijdje voordat ik hem vond, en toen naar C23 gegaan. Met nog 20 minuten op de klok kon ik gelukkig nog meevliegen naar Jakarta. Dit was een vlucht van 2 uurtjes. In Jakarta viel de klammende hitte gelijk op. Zwetend mn bagage geprobeerd te zoeken maar een porter (iemand die toeristen helpt de weg te zoeken) was mij voor, en pakte mijn bagage en vroeg waar ik naar toe moest, Yogyakarta dus. Hij weest me de weg. Maar ik moest wel fooi betalen, helaas voor hem had ik nog geen geld gepinnd dus die jongen had dikke pech. Wel echt een onduidelijk vliegveld daar. Ze roepen wel eens wat om maar 9 van de 10 keer is dat engels niet te verstaan. Gelukkig hielp een indonesische vrouw mij die ook naar Yogya ging en kwam ik bij de goede gate aan. Vanaf Yogya heb ik een taxi gepakt richting Malioboro (toeristen staat met veel hostels) en vond ik al snel een leuk hostelletje. Het was inmiddels 3 uur dus ik was al meer dan 25 uur aan het reizen. In de 'woonkamer' van de hostel ontmoette ik 2 spanjaarden, Patricia en David, die vandaag ook waren aangekomen in Yogya. Ze gingen de volgende dag naar de Borobudur en de Prambanam tempel en de man van het hostel vroeg of ik ook mee wilde. Ik vond het best. Volgende dag zouden we om 4:00 in de ochtend vertrekken.

15-10
Om 3:20 hoorde ik iemand op mijn deur bonken, dus ik open gedaan, de taxi stond blijkbaar al voor de deur. Ik snel omkleden enzo en naar beneden. Kom ik daar aan niemand te zien, uiteindelijk duurde het tot 5 voor 4 totdat degene aan kwam lopen die mij weg zou brengen, hij zei dat ik moest wachten en dat hij zn taxi ging halen. 5 minuten later kwamen david en particia ook naar buiten. Duurde nog zeker een kwartier voordat hij weer terug was met nog 2 andere backpackers, de Nederlandse Wendy en Wilco. We ging dus met zn vijven vandaag naar de Borobudur en pramadan.Wendy was onze gids vandaag want ze had als enige een reisboekje bij. De borobudur is de grootste en oudste boeddistische tempel die gebouwd is in 700 na cristus geloof ik, maar pas ondekt was in 1800 doordat het oerwoud hem had verstopt. Het heeft 80 jaar geduurd voordat de tempel af was. De tempel bestond uit heel veel boedda beelden en muurtekeningen. Erg mooi hoe die mensen zulke details iin steen konden slaan zoveel jaren geleden al.Toen we het wel hadden gezien zijn we weer in de taxi gestapt richting het prambanam. Deze rit van 30 km duurde ongeveer 1,5 uur. Het verkeer is hier zo massaal met allemaal scooters en brommers dat je niet vaak harder als 50 rijdt. De tempels van prambanam zijn de best bewaarde tempels van de oude Hindi cultuur op Java, gebouwd tussen de 8ste en 10 de eeuw. Dit was ook wel interessant om te zien, erg groot allemaal. Alleen was het nu midden op de dag en was het erg heet. Dus zijn we na een uurtje afgetaaid en weer terug naar het hostel gegaan waar ik wat heb bijgeslapen. Savonds nog een biertje met Patrica en David gedaan.

16-10
Vandaag stond het paleis van de sultan van yogyakarta op de planning. Gelegen in het Kraton van Yogya. Dit is een soort wijk afgelosten door muren in de stad. Daar heb ik een muziek optreden gezien en door het kraton gelopen. Veel schoolkinderen gaan daar ook naar toe en dat heb ik geweten. Iedereen wil met je op de foto, waarschijnlijk omdat ze niet vaak westerse mensen zien en ik wel een reus lijk hier tussen die kleine indo's. Na een tijdje had ik er wel genoeg van en ben ik met een soort tuctuc(soort stoel die op de fiets is gebouwd) weer terug naar mijn hostel gegaan. De tuctuc rit voelde wel een beetje fout want we moesten een heuvel op en de beste man was al best oud dus die had er best zwaar. Uiteindelijk duwde hij me maar de heuvel op. Dit ritje duurde iets van 20 minuten en koste 1 euro, geen geld. Ik zit nu in een internet cafe en ga zodirect weer terug naar mn hostel en nog wat lezen in het boekje van Zlatan ibrahimovic wat ik van Arnold kreeg, thanks mate! Morgen ga ik met 11 andere backpackers naar de bromo vulkaan, dat wordt een zware zit want dat is 11 uur lang rijden op hobbelige weggetjes met een busje met hopelijk airco. Maar het uitzicht moet het waard zijn! Zaterdag ga ik in Kalibaru manis Ferry en zijn familie opzoeken. Waarna ik richting Bali vertrek. Gegroet en ergens volgende week zal ik weer wat schrijven. foto's worden nog geplaats, maar lukt op het moment niet.

  • 16 Oktober 2014 - 10:38

    Arnold:

    Gruwelijk!
    Lekker pik, cultuur shokje en alles ;)
    Misschien moet je volgende voorstellen om die oude mannetjes de heuvel op te fietsen man haha

    Enjoy! x

  • 16 Oktober 2014 - 18:08

    Roelant:

    Mooi verhaal bro. Leuk om dit zo te volgen, hou ons op de hoogte!

  • 16 Oktober 2014 - 22:41

    Astrid:

    Leuk! Benieuwd naar de foto's! Have fun

  • 19 Oktober 2014 - 20:46

    Peet:

    Yow Lenge, klinkt goed man. Dikke avonturen zo te horen. Veel plezier nog eej.

  • 21 Oktober 2014 - 20:05

    Jorrit:

    Dat zijn de betere verhalen om te lezen, enjoy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

Friso

Actief sinds 16 Okt. 2014
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 2117

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2014 - 09 December 2014

Indonesia

Landen bezocht: