Avonturen in Indonesie - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Friso Snijder - WaarBenJij.nu Avonturen in Indonesie - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Friso Snijder - WaarBenJij.nu

Avonturen in Indonesie

Door: Friso snijder

Blijf op de hoogte en volg Friso

17 November 2014 | Indonesië, Komodo

Hoi allemaal, het is inmiddels al een tijdje geleden dat ik een verhaaltje heb getypt, het is niet makkelijk om hier een internet cafe te vinden!Bedankt voor de leuke reacties ook! Ik zal proberen om globaal een idee te geven wat ik allemaal heb gedaan (hoogtepunten).

Ferry en de familie in Kalibaru, Java.

Op 18-10 kwam ik aan bij Ferry in Kalibaru. Ik had net samen met 2 andere Nederlanders, Wilco en Wendy de Bromo vulkaan ' beklommen' in het midden van Java. Een erg leuke ervaring, eerst met een jeep na een punt op de berg waar je de sunrise boven de vulkaan kon zien. Daarna door een woestijn van as rondom de vulkaan gereden en de vulkaan beklommen. Het was echt een toeristische hotspot want het was erg druk. Maartoch eenmaal boven was het uitzicht over de krater en de bergen erg mooi! Stonk wel een beetje naar rotte eieren maar dat namen we voor lief. Daarna zijn we met de bus naar het plaatsje Probolingo gegaan waar ik afscheid heb genomen van wendy en wilco. Die vlogen gelijk door naar Bali, en ik ging richting kalibaru met de bus. Rond 16:00 aangekomen in kalibaru bij ferry en de familie. Erg gastvrije familie! De familie heeft een restaurantje (warung) de 24h open is, die ze samen runnen. Samen met ferry en zijn neefje hebben we de volgende dag de mountain bike gepakt en liet ferry de omgeving zien. De regio staat bekent om de cacao plantages, dus veel cacao bomen gezien en palm bomen waar ze sap aftappen om suiker van te maken. Verder heb ik samen met ferry de vulkaan Kawaijen beklommen vlakbij de oversteekplaats naar Bali.Dit is een vulkaan waar de mensen zwavel uit hakken. Om 23:00 begonnen we de trek en om 1:30 waren we boven om naar het 'blauwe vuur' te kijken. Dit stelde niet zo heel veel voor maar toch leuk om te zien. Helaas moesten we wachten tot het licht werd omdat het anders te gevaarlijk was om aftedalen naar de zwavelmijn. In de kou en wind zochten we wat dekking in de greppels om te proberen om te slapen, maar helaas was het daar te koud voor. Om 5 uur ben ik alleen afgedaald (ferry had het al een aantal keer gedaan dus die bleef boven) naar de zwavel mijn. Het was indrukwekkend hoe de mensen hier werken. Elke dag lopen ze naar beneden om zwavel te hakken en gaan weer naar boven met 70 a 80 kg zwavel op de nek en dat 2x per dag op slippers! respect.

Verder ben ik nog uiteten geweest met een ander deel van de familie in Banjuwangi waar we een kreeft en krabschotel voorgeschoteld kregen, super lekker! Erg leuke tijd gehad in Kalibaru en leuk om te zien hoe de mensen hier leven. Wat je normaal niet ziet als je alleen de toeristische plekken afgaat.

Na Kalibaru ben ik met de boot en bus richting Bali gegaan, Kuta om precies te zijn. Deze rit was weer erg lang (10 uur). Dus ik was gaar toen ik daar sochtends om 5 uur werd afgezet bij een hotelletje. Snel slapen en toen verder naar Seminjak waar ik een ander hostel zocht want dit hostel was niet chill. Daar ontmoette ik Scott uit Amerika en hebben we 2 dagen rond Kuta, Legian en seminjak gespendeerd waarna we naar Gili Air gingen.

Gili air
Wat een paradijs zeg! Helder blauw water, witte stranden en mooi weer. Eerste dag gelijk de snorkel gepakt en in het water gesprongen. Net een aquarium! Zoveel mooie gekleurde vissen had ik nog nooit gezien. Erg cool. Savonds een beachtparty gehad waar we Viktor uit Zweden en Sergio uit spanje ontmoette. met zn allen hebben we 2 dagen gesnorkeld en het eiland verkend en natuurlijk wat Bintangetjes (Indo bier) weggetikt. De 3de dag afscheid genomen van Viktor en sergio die naar lombok vertrokken, waarna ik en Scott zijn gaan duiken bij Sharkpoint, en op een andere 'secret' location. Helaas geen haaien gezien maar wel andere vette beesten zoals zeeslangen, turtles, octopussen en lionfishes. Daarna weer wat bintangetjes weggetikt. Het werd tijd voor wat afwisseling dus besloten we om de rinjani mountain te beklimmen in Lombok samen met Viktor en sergio.

Mount Rinjani (3726m)
S ochtends om 8 uur pakte ik er scotty de boot richting lombok waar we hadden afgesproken viktor en serio weer te ontmoeten. Om half 9 waren we daar. En maar wachten en wachten en wachten. Elke x dat we vroegen aan de reis leider waar ze bleven zei hij nog 15 minuten. 15 minuten werd al snel 3 uur. De mensen in Indonesia nemen het niet zo nauw met de tijd heb ik al wel gemerkt:p. Om 12 uur waren ze er eindelijk en reden we met zn 4en naar Senaru waar we zouden overnachten. Daar ontmoette we Raul uit spanje, Mat en richie uit Engeland en Anton en Nils uit zweden. Allemaal super toffe gasten, leuke groep. Savonds voorlichting van de gids gehad, om 7 uur in de ochtend zouden we vertrekken. Dus we gingen vroeg naar bed. Na een ontbijtje met de beste banaan pannekoeken ooit waren we ready om richting sembalan lawang te gaan waar de hike begon. Dit was een ritje van 1 uur achterop een pick up truck. Daar aangekomen snel iedereen een bintangetje gekocht die we zouden drinken als we de top haalde. Met samen met nog 2 belgische dames, Eline en Tiffany, startte we de hike, een groep van 11 dus. Ook hadden we 5 porters die meeliepen, mensen die de tenten, slaapzakken en al het voedsel droegen (respect) en 2 gidsen. Zelf droegen we onze warme kleren ( want het zou koud worden) en wat extra eten en een fles water. De eerste dag zouden we naar een hoogte van 2600 hiken om daar te kamperen. De eerste 4 uur was redelijk vlak terrein in een soort van savanne, het was zweten maar redelijk makkelijk. We kwamen mensen tegen die al terugkwamen omdat er een groot vuur over de berg trok. Gelukkig was dat 1 dag voordat wij begonnen dus we hadden geluk! Na een lekkere lunch van noodle soep en ananas vertrokken we weer om 3 uur te lopen richting de slaapplek. Dit was een erg zwaar stuk, we moesten over 7 berg toppen stijl omhoog lopen in het zachte zand waar je telkens inzakte. Eenmaal boven stond er een ziek harde wind waar ik bijna mn pet verloor. Daar wat foto's geschoten van het lager gelegen meer en de berg keten en naar de slaapplek gelopen. Daar weer gegeten en vroeg naar bed want om 2:30 zouden we naar de top van de berg lopen. Deze klim zu weer 3 uur duren. 3 uur werd 4 uur.. Nog nooit zon zware klim meegmaakt, Noorwegen was er niets bij. De harde wind, de gravel ondergrond en de kou waren de factoren die het zo moeilijk maakte. We moesten op handen en voeten lopen anders werd je van de berg gewaaid. Telkens als je een stap maakte zakte je weer 3/4 stap terug. Dit was het punt waar de meeste mensen terugkeerde naar het kamp. Alleen richie, raul,nils, max en ik waren zo gek om verder te lopen richting de top. Daar snel wat foto's geklikt en de welverdiende bintang weggetikt en weer terug. Afdalen was makkelijker, 1 uurtje en we waren weer bij de kampeerplek. Om 8 uur waren we daar en kregen we wat pannekoeken en toast. Eenmaal terug bij de tent waren mn biscuits gestolen door een fuking aap.. en ik had nog zon honger, dus dat was klote. Daarna weer een stukje van 3 uur richting het bergmeer en de hotspring. Beiden waren zo lekker en verfrissend na een korte nacht! Na deze korte ontspanning gingen we weer naar boven waar we onze 2de nacht zouden doorbrengen. Weer een nacht met weinig slaap door de harden wind. De tenten werden continu omver geblazen en ja de ondergrond is ook niet echt zacht op een berg. Na de overnachting alleen maar afdalen door de jungle gelukkig, lekker in de schaduw lopen ipv de heette zon. Eenmaal beneden snel naar het hostel gegaan waar lekkere koude bintangetjes op ons aan het wachten waren, welverdiend again. Daarna met de groep richting het eiland Gili Trawangan gegaan om bij te komen van de trek. IN totaal 6 dagen daar geweest, voornamelijk gefeest en op het strand gelegen. Top.

Op het moment ben ik in het havenstadje Labuan Bajo, Flores. Ik heb net een 4 daagse bootreis vanaf Lombok achter de rug. Was super mooi, we maakte meerdere stops bij verschillende eilandjes om te snorkelen en korte hikes te maken. Dolfijnen, vliegende vissen en jagende squids gezien. Ook komodo island en rinca eiland bezocht om de Komodo dragons te bekijken, dit viel een beetje tegen omdat het tamme beesten waren. Ze lagen naast de keuken te slapen ipv in het wild achter een buffel of zwijn te rennen.
Morgen ga ik met Marjon en Johanna waarschijnlijk FLores verkennen met auto en chauffer en neem ik afscheid van mn maatje Scott waar ik zon 3 weken samen heb rondgetrokken.


Foto's kan ik niet nog steeds niet uploaden dus die zal ik online zetten wanneer ik weer terug in Nederland ben.

Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Komodo

Friso

Actief sinds 16 Okt. 2014
Verslag gelezen: 1005
Totaal aantal bezoekers 2109

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2014 - 09 December 2014

Indonesia

Landen bezocht: